Světlo pro školy: Nadace Světla do škol darovala svítidla již 7 základním a středním školám po celé ČR
Když Hynek Medřický zakládal Nadaci Světla do škol, měl jasný cíl, darovat dětem do škol kvalitní, zdraví podporující světlo. Díky příspěvkům od jednotlivců, firem a výtěžkům z přednáškové činnosti se tento cíl stal skutečností.
Od září 2024 se prostřednictvím nadace podařilo darovat pro-kognitivní plnospektrální svítidla Spectrasol do 7 základních a středních škol v České republice. Celková hodnota darovaných svítidel přesáhla 530 000 Kč. Světla byla navržena tak, aby prostřednictvím nevizuálních účinků světla podporovala nejen cirkadiánní rytmy pro duševní a fyzické zdraví, ale také soustředěnost, bdělost a celkovou kognitivní výkonnost nejen žáků, ale i pedagogů.
Proč je světlo ve školách důležité?
Děti tráví ve školních třídách značnou část dne, často i šest hodin denně. V naprosté většině případů jsou však třídy stále osvětleny zářivkami, jejichž spektrum se výrazně liší od přirozeného denního světla a jejichž intenzita bývá velmi nízká.
Od září 2023 je navíc prodej zářivek v Evropské unii zakázán, a školy tak v následujících letech čeká výměna světelných zdrojů. Bohužel se dá očekávat, že nová LED svítidla budou vybírána převážně podle ceny, nikoli podle kvality světelného spektra. Hrozí tak, že se do škol nainstaluje první generace LED osvětlení s úzkým spektrem, která dominovala na počátku 21. století, a která pak ve školách zůstane minimálně dalších dvacet let.

Nadace Světla do škol si klade za cíl tento trend změnit. Přináší dětem světlo, které jim pomáhá lépe se soustředit, udržet bdělost a podpořit jejich přirozené biologické rytmy. A zároveň inspirovat širší veřejnost ke změně v přístupu k umělému osvětlení. Víme totiž, že již od roku 2018 jsou v České republice dostupná plnospektrální světla, která se svým spektrem velmi podobají slunečnímu záření a která poskytují dostatečnou fotopickou i melanopickou osvětlenost potřebnou ke stimulaci nevizuálních účinků světla a podporu správného fungování organismu, mají vysoký index podání barev (CRI) a zároveň podporují vizuální komfort. A přesně taková svítidla byla do škol dodána.
Co říkají učitelé o novém plnospektrálním osvětlení?
Většina pedagogů hodnotí nové osvětlení pozitivně. Nejčastěji zmiňují lepší viditelnost, příjemnější atmosféru ve třídě a zvýšenou aktivitu žáků v ranních hodinách. Z dotazníků například zaznělo:
„Dobrá volba. Nové světlo je příjemné pro oči, podporuje soustředění a bdělost. V učebně je příjemněji.“
Další učitelka doplňuje:
„Před třemi měsíci bylo ve třídě nainstalováno nové LED osvětlení napodobující denní světlo. Z mého pohledu podporuje ráno aktivitu a bdělost. Mezi další pozitiva bych zmínila energetickou úspornost. Osvětlení také umožňuje žákům lépe vidět detaily na interaktivní tabuli.“
Z dotazníků dále vyplynulo, že osvětlení je vnímáno jako moderní a funkční změna, která má pozitivní vliv na žáky i vyučující.
A co dál?
Ve většině škol již byla dokončena elektroinstalace. Níže se můžete podívat, jak se třídy proměnily. Největší rozdíly by měly být pozorovány v průběhu zimních měsíců, kdy je denního světla, především v ranních hodinách, nedostatek. Plnospektrální osvětlení napodobující svým spektrálním průběhem denní přirozené světlo s dostatečnou intenzitou a vyzařováním v azurové oblasti může výrazným způsobem v tomto období pomoci. Výsledky projektu ukazují, že i relativně malá změna, jako je výměna osvětlení, může mít výrazný dopad na prostředí, ve kterém se děti učí a rostou.

Seznam škol, do kterých byla svítidla darována, naleznete níže.
Realizované instalace
Nadace Světla do škol doposud darovala plnospektrální svítidla sedmi třídám základních škol.
Jedná se o svítidla INO SCHOOL a IBP-A od značky Spectrasol.